علی مصفا تهیهکننده فیلمی شده که با سرمایهگذاری نیممیلیون یورویی آلمان و فرانسه در ایران جلوی دوربین رفته است.
کارگردان این فیلم یک دوتابعیتی ساکن فرانسه است به نام عماد آلابراهیم دهکردی و حضور علی مصفا در حقیقت ویترین کار برای کسب مجوز و بهدست آوردن امکان فیلمبرداری در ایران بوده است. این فیلم که با نام اولیه «شوالیه سیاه» پروانه ساخت گرفت و سپس به «حکایت شمرون» تغییر نام داد، قبل از حوادث شهریور ۱۴۰۱ فیلمبرداریاش را به پایان رساند و موضوع آن مثل «عنکبوت مقدس» ادعا و القای زنستیز و شدیداً منقبض بودن جامعه ایران است.
این مشخص میکند که اگرچه بستر یکسری نارضایتیها از قبل در ایران وجود داشت، اما اتفاقاتی که در نیمه دوم ۱۴۰۱ حدود صد روز کشور را ملتهب کرد، پس از یک برنامهریزی فرهنگی طولانیمدت از سمت کشورهای غربی اتفاق افتاد. «شوالیه سیاه» یا همان «حکایت شمرون» با قرار دادن علی مصفا در ویترین خودش توانست به شکل رسمی از وزارت ارشاد ایران پروانه ساخت بگیرد و در همین کشور جلوی دوربین برود. حین فیلمبرداری راشهای کار بر بستر اینترنت به فرانسه فرستاده میشد و سفارشدهندگانش تذکراتی را به کارگردان میدادند.
این فیلم حین ضبط پنجبار از جانب سرمایهگذار فرانسوی اصلاحیه خورد که بعضی از جزئیات آن در پروپوزال فیلم موجود است. ملاحظاتی که سرمایهگذار فرانسوی به سازندگان این فیلم گوشزد میکرد، به شکل واضحی سیاسی بوده و جهت غایی و نهاییشان نمایش یک جامعه شکستخورده و منزوی و البته زنستیز از ایران است. اظهارات خود کارگردان در پروپوزال فیلم برای رسیدن به یک قضاوت قطعی درباره سمت و سوی سیاسی این پروژه به نظر کافی میرسد.
بالای ۸۵ درصد از هزینههای فیلم با سرمایهگذاری دولت فرانسه تامین شد و کمی بیش از ۱۴ درصد را دولت آلمان پرداخت کرد. علی مصفا که تهیهکننده و به عبارتی ویترین ایرانی کار بود، تنها ۴ دهم درصد از هزینه را پرداخت کرد و چنین پروژهای در قالب همان سینمای غیردولتی و غیروابسته و مستقل معرفی و تبلیغ میشود.
در اینجا سوال از وزیر ارشاد این است که آیا حواستون هست یک عنکبوت مقدس توی کشور تولید شد؟ چگونه به این فیلم مجوز دادید؟