به نقل از باشگاه خبرنگاران، جوکریسم مصداقی عینیت یافته از پدیدهای است که در روزهای گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی و به دنبال آن مسئولان نظام جنگ ترکیبی عنوانش کردند، جنگ ترکیبی که مهمترین کارکرد آن ترور ذهنی افراد جامعه هدف سرویسهای اطلاعاتی است، سینما، رسانه، فضای سایبر، شبکههای اجتماعی و سلبریتیها ابزارهایی هستند که دستگاه امنیتی انگلیس، رژیم موقت و آمریکا استادانه از آن به نفع اهداف خود بهره میبرند.
مفهوم جوکریسم که ابتدا در ناآرامیها عراق و لبنان پیش از شهادت سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» و همراهانش به وجود آمد، جای تامل و بررسی بیشتر دارد، کمپانی صهیونیستی «تاد فیلیپس» در سال ۲۰۱۹ فیلم جنجال انگیز خود موسوم به جوکر را اکران کرد، در این فیلم شخصیت اصلی فیلم فردی است که علاقه زیادی به خنداندن مردم دارد و در غایت اهداف خود کمدین شدن را میپروراند.
اما به دلیل ظلمی که از طرف جامعه و ساختار نظام سیاسی احساس میکند به تفردگرایی و جنون میرسد که در نهایت عقده و خشم نهفته خود را با شورش، بلوا و اغتشاش علیه مردم و حاکمیت تخلیه میکند، پیامهای ناخودآگاه و سکرتی که غیر ارادی بعد از تماشای این فیلم ذهن افراد را درگیر میکند، نوعی تبلیغ و ترویج به شورش و اقدامات خرابکارانه است که به وضوح تاثیر آن را در شلوغیهای سال ۲۰۱۹ عراق میتوان مشاهده کرد.
در دنیای امروزی سینما، رسانه و به طور کلی هنر از دید حکام کشورهای غربی ابزاری برای پیشبرد اهداف امنیتی-اطلاعاتی است که شاید ریشه در اقدامات خانواده «مدیچی» داشته باشد این نوع نگاه و بهرهوری ساحت مقدس فرهنگ و هنر را خدشهدار کرده است به نحوی که بسیاری از تحلیلگران «اینترتیمنت» را آخرین هدف تولیدات فرهنگی به ویژه در عرصه سینما عنوان میکنند، بنابراین با چنین بهرهای که سرویسهای جاسوسی در تغییر ذهنیت افراد جوامع مقابل غرب از رسانه و سینما میبرند، عقل سلیم ما را به هشیاری و صیانت دوچندان از فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی وا میدارد.
هالیوود، نتفلیکس، تاد فیلیپس، مارول و … امروز به عنوان مهمترین سلاح و در تراز پنتاگون و سازمان سیا اهداف امنیتی-اطلاعاتی جبهه غرب را اجرایی میکند، اما از مبحث اصلی دور نشویم و به بررسی جوکریسم بپردازیم، سرویسهای جاسوسی غربی به ویژه اینتلیجنس سرویس بریتانیا با یک برنامهریزی دقیق و منظم و با بهرهگیری از یک پروتکل مشخص در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شرایط جامعه عراق و لبنان را بحرانی و نا آرام کردند.
در عراق که آشوبگران با گریم جوکر بر روی صورت خود «دم خروس» را بیرون زدند و دست سرویسهای اطلاعاتی غربی-عربی را رو کردند، ذهن تحلیلگران را به سلسله وقایع از پیش طراحی شده که توسط عوامل نفوذی اجرایی میشد معطوف کرد، مثلاً چند هفته قبل شروع آشوب فیلم جوکر که برای افراد ناامید و تفردگرا ترویج آنارشیست میکند به شکل غیر معمولی بازارهای عراق را فرا میگیرد، همزمان اخبار بسیار ناامید کننده از فساد مسئولان عراقی که عموماً توأم با اقرار و بعضا جعلی بود فضای رسانهای کشور عراق را متشنج میکند.
خبر قتل «تاره فارس» که از او با عنوان ملکه زیبایی کشور عراق یاد میکردند در میان انبوهی از اخبار جعلی و ناامیدکننده بزرگترین بمب خبری بود که همه بمبهای خبری دیگر را به حاشیه راند و آغاز رسمی بلوا در عراق شد به مرور خوانندگان، بازیگران و عموم سلبریتیهای عراقی با موضعگیری علیه حکومت عراق و تحریک اعتراضات بر تشدید اغتشاشات دمیدند تا پازل اینتیلیجنس سرویس بریتانیا تکمیل شود.
به مرور زمان با تشدید اغتشاشات و از دست رفتن کنترل شرایط توسط پلیس عراق عوامل نفوذی اقدام به مسلح کردن آشوبگران کردند، گرچه بعد از سقوط «صدام» هم سلاحهای رژیم بعث عراق به فور در میان مردم یافت میشد، این وضعیت تا جایی ادامه پیدا کرد که این آشوبگران وقیح به منزل رزمندگان حشدالشعبی حمله و به نوامیسشان تجاوز کردند، رزمندگانی که با هدایت و رهبری یک ژنرال ایرانی خطرناکترین گروهک تروریستی تاریخ بشریت را از عراق پاکسازی کردند.
عراق بار دیگر با مدیریت کارآمد شهید حاج قاسم سلیمانی از این فتنه انگلیسی جان سالم به در برد و بار دیگر مدیون این شهید بزرگوار شد، اما این بازخوانی ما را به یقین میرساند که پروتکل اینتیلیجنس سرویس بریتانیا برای ایجاد آشوب در کشورها یکسان است و از اراذل و اوباش حرف اول را برای تحقق اهداف آشوبطلبانه روباه پیر میکند، از کودتای ۲۸ مرداد که منجر به سرنگونی دولت مصدق شد تا اغتشاشات لبنان، عراق و ایران همگی سندی بر این ادعاست.
اما نکته قابل تأمل در ایران مدیریت بسیار استادانه سلبریتیها بود، بسیاری از سلبریتیها که به سلبریتی سفارتی شهره بودند، علناً خط خود را از مردم جدا کردند و از تمام حیثیت و شهرتی که به برکت جمهوری اسلامی کسب کرده بودند در جهت تحقق نقشههای دشمن استفاده کردند، این خیانت قطعاً فراموش نخواهد شد و ما از این پس با تمام توان از حیثیت فرهنگ و هنر ایران جهت ممانعت از نفوذ بیگانه صیانت خواهیم کرد.