دولت اسلامی، مدیر علوی می‌خواهد/ ولی، محور جامعه اسلامی

9دی نماد بصیرت امتی است که باری دیگر به جمهوری اسلامی، رای آری دادند. اکنون، 13 سال از میثاق امت با ولایت، که حاصل تکلیف‌‌‌‌مداری مردم بود، می‌گذرد. مبادی این تکلیف، شاخصه‌هایی برای ولایت مداری در جهت تحقق تمدن اسلامی است.

دولت اسلامی، مدیر علوی می‌خواهد

یکی از چیزهایی که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مورد تأکید امامین قرار گرفته، تحقق سیره‌ی مدیریتی علوی است. امام خمینی(ره) مدیرانی را ولایت‌‌مدار می‌دانند که سیاست‌‌گذاری، امور اجرایی، قانون‌‌گذاری و برنامه‌‌ریز‌یشان‌ در‌جهت تحقق عدالت در جامعه باشد. ایشان حضرت علی(ع) را کامل‌ترین الگوی مدیریتی و فرماندهی می‌دانند ودراین باره می‌فرمایند: «باید کاری کنیم که نظام و کشور و جامعه‌‌ی ما علوی باشد، اسم اسلام، اسم ولایت کافی نیست؛ بخصوص کسانی که مسئول دستگاه‌های مختلف هستند زبان، بازو و راهکارشان باید زبان، بازو و سبک کار، سیره‌ی امیرالمؤمنین(ع) باشد.

ولی، محور و مرکز جامعه‌ی اسلامی

مقام معظم رهبری شاخصه‌ی ولایت‌مداری یک جامعه‌ی دینی را از نظر سیاسی این چنین معرفی می‌کنند که همه‌ اجزای آن به یکدیگر و به آن محور و مرکز جامعه اسلامی یعنی ولی، متصل باشد و از درون دارای یک اتحاد و ائتلاف باشند.

همانطور که مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از دانشجویان و طلاب به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در تاریخ 29/9/1368 می‌فرمایند: ولایت، یعنی پیوند و ارتباط تنگاتنگ و مستحکم و غیر قابل انفصال و انفکاک. جامعه‌ی اسلامی که دارای ولایت‌مداری است، یعنی همه‌ی اجزای آن به یکدیگر و به آن محور و مرکز این جامعه یعنی ولی، متصل است. لازمه‌ی همین ارتباط و اتصال است که جامعه‌ی اسلامی، در درون خود یکی است و متحد و مؤتلف و متصل به هم است و در بیرون نیز اجزای مساعد با خود را جذب می‌کند و اجزایی را که با آن دشمن باشند، به شدت دفع می‌کند و با آن معارضه می‌نماید.

به عنوان نمونه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در اوایل زمان فراگیری بیماری کرونا، تمامی ارگان‌ها با کمک هم سعی بر این داشتند که هر چه سریع‌تر از شیوع بیشتر آن جلوگیری کنند و در نهایت توانستند با اتحادی که ایجاد شد، به هدف خود برسند. این گویای نتیجه دادن همان اتحاد وانسجامی است که مقام معظم رهبری فرمودند.

تقوا، برجسته‌ترین نشانه ولایت‌مداری

به گفته‌ی معصومین(ع)، پارساترین‌ ومتقی‌ترین افراد جامعه‌ی اسلامی، نزدیک‌ ‌ترین انسان‌ها به ولایت هستند که در زمان غیبت امام زمان (عج)، ولی بر حق ایشان یعنی ولایت فقیه. زیرا اراده‌ی الهی را بر خواسته‌های نفسانی خود ترجیح دادند و کارکردهای‌ اخلاقی خود را بر مبنای آموزه‌های ولایت تنظیم کرده‌اند.
برجسته‌ترین نشانه‌ی ولایت‌مداری که هم باید در بین مدیران جامعه و هم مردم جامعه باشد، گسترش فرهنگ دینی با سرمشق قرار دادن سیره اخلاقی اهل بیت است که برای سالم سازی جامعه به پرهیز از ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی می‌پردازد.

ولایت‌مداری در سایه بصیرت

با مراجعه به تاریخ اسلام این نکته مشاهده می‌شود که مردم در عصر امام حسین(ع) نتوانستند حق را از باطل تفکیک کنند و به جای حق، باطل را پذیرفتند؛ زیرا فتنه‌گری‌های دشمنان آن‌چنان فضا را غبارآلود می‌کند که شناخت حق به راحتی میسر نیست. درواقع بصیرت،‌‌ قدرت واقع‌بینی به انسان می‌دهد. افراد ولایت‌مدار باید در امر دین، شناخت صفات الهی و شناخت کامل نسبت به حجت خدا، بصیرت داشته باشند تا بتوانند مسائلی که بر خلاف آنها عمل می‌کند را تشخیص دهند و در مقابل‌شان بایستند.

هر زمان که یک ملت نسبت به مسائل بی‌بصیرت بودند و چشم‌شان را روی حقیقت بستند، افرادی از آن سوءاستفاده کردند و فتنه‌ای به پا شد و زمانی آتش آن فتنه خاموش شد که مردم به صورت واقع‌بینانه به مسائل پیش آمده نگاه کردند و تصمیم درست را گرفتند.

ولایت‌مداری همراه با اطاعت

بعد از گذشت 45 سال از مرحله‌ی انقلاب اسلامی، اکنون در مرحله‌ی دولت اسلامی مانده‌ایم و جهت رسیدن به تمدن اسلامی ، به نقشه راهی نیاز است که در مسیری درست، جامعه را به آن سمت هدایت کند؛ ولی فقیه به عنوان محور اصلی جامعه و با تدبیری درست، می‌تواند بهترین راهبرد را ارائه دهد و برای اجرایی شدن راهبردهای ولی فقیه در جامعه، نیاز هست که به مطالبات و بیانات ایشان توجه شود تا جامعه به سمت هدف اصلی‌اش که تمدن اسلامی است و بعد از آن ظهور، به درستی پیش برود. اما مسائلی که در کشور ما پیش می‌آید و در بعضی موارد بر خلاف جهت رسیدن به تمدن اسلامی عمل می‌شود، نشان دهنده‌ی این است که مسئولین و مدیران نسبت به مطالبات ولی فقیه جامعه بی‌توجه‌اند و در جهت محقق سازی فرامین ایشان کاری را پیش نمی‌برند.

اما مردم و مسئولین ما باید به هوش باشند و با بصیرت فتنه‌های جدیدی مثل چهره‌های به ظاهر انقلابی را خوب بشناسند و با گوش دادن به فرامین رهبر معظم انقلاب و انجام مطالبات ایشان، از ایجاد فتنه‌های دیگر مانند فتنه سبز 88 جلوگیری کنند.

همه ما باید طوری زندگی کنیم که هر روزمان 9 دی باشد و هر روز با ولایت فقیه میثاق ببندیم که پای انقلاب و ارزش‌هایش ‌بمانیم و این انقلاب را به مقصد اصلی خود یعنی ساختن جامعه‌ای بر اساس الگوی اسلام و زمینه سازی برای ایجاد انقلاب بزرگ مهدی موعود (عج) برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید