منظور از آیه وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ در سخنرانی رهبر انقلاب در دیدار با بسیجیان چه بود؟

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در باب شان نزول این آیه میگوید: و در اینکه فرمود : « و أنتم الاعلون إن كنتم مؤمنين ، إن يمسسكم قرع فقد مسّ القوم مجروح … » دلالتی هست بر اینکه علت وهن و اندوه مسلمانان آن روز این بوده که دیده اند عده ای مجروح شده اند ، و کفار قوی تر از ایشان بوده و بر آنان مسلط بوده اند . به خاطر دیدن این وضع بوده که مسلمانان آن روز دچار سستی و اندوه شدند ، و از نظر واقعیت خارج هم همین طور بوده ، چون مشرکین در آن روز هر چند که به تمام معنا بر لشکر اسلام غالب نشدند ، و ج.ن.گ به نفع آنان و شکست مسلمین پایان نیافت ، و لیکن شدید ترین صدمه را به مؤمنین زدند ، چون هفتاد نفر از سران و شجاعان مسلمین کش.ته شد ، و تازه همه این مصیبت ها در داخل سر زمینشان به ایشان وارد شد ، و این خود باعث وهن و حزن آنان گردید .
و بعد میفرماید : در جمله ويمحق الكافرين همه در یک نسق ، و در مقام تعلیل می باشند که به بیان گذشته – « ولا تهنوا ولا تحزنوا … را تعلیل می کنند ، همچنان که جمله : « وانتم الاعلون » تعلیلی دیگر است . و فـرق بـيـن ایـن دونـوع تـعـلیل این است که تعلیل اول یعنی جمله « وانتم الاعلون … » مطلب را از این راه تعلیل می کند که خیال شما مسلمانان که پنداشتید کفار راقی و متمدن و دست بالای جامعه ها هستند ، و به همین خیال وهن و اندوه به خود راه دادید خیالی باطل است ، چون اگر مـؤمـن بـاشيد ملاک در تفوق وتقدم به دست شما است نه در دست مشرکین و خدای تعالی فرموده : « و كان حق علينا نصر المؤمنين » .
در اطیب البیان گفته شده: آيه‌ شريفه‌ ‌در‌ مقام‌ ترغيب‌ و تهييج‌ مؤمنين‌ ‌است‌ ‌بر‌ ثبات‌ قدم‌ ‌در‌ مقابل‌ كفار و مشركين‌ و مقاتله‌ ‌با‌ ‌آنها‌ و وعده‌ نصرت‌ و غلبه‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ لذا ميفرمايد وَ لا تَهِنُوا سستي‌ و مسامحه‌ ‌در‌ امر جهاد نكنيد ‌که‌ ‌اينکه‌ ‌از‌ آثار شجاعت‌ و شهامت‌ و ثبات‌ قدم‌ ‌است‌ بخصوص‌ ‌با‌ وعده‌ نصرت‌ الهي‌ ‌بر‌ كساني‌ ‌که‌ ايمان‌ و يقين‌ داشته‌ باشند ‌که‌ مظفر ميشوند و غالب‌ و چيره‌ ‌بر‌ دشمن‌ ميگردند و سستي‌ و ضعف‌ و مسامحه‌ ‌از‌ آثار جبن‌ ‌است‌ و موجب‌ ‌اين ميشود ‌که‌ دشمن‌ ‌بر‌ ‌آنها‌ غالب‌ و چيره‌ شود.
نکته ی مهمی که باید به آن توجه داشت این است که ، بنا بر علم تفسیر ، علت بیان این آیه یا هر آیه دیگری صرفا توجه به شان نزول آن نیست، بلکه در اکثر مواقع، بیان یک آیه از قرآن تنها توجه به محتوا و موضوع آن در شرایط خاص است، بدون در نظر گرفتن شان نزول آن .مانند صدها آیه که ما بدون توجه به شان نزول و صرفا باتوجه به محتوا‌ ، در زندگی از ان بهره میبریم. اینکه گفته شود حضرت آقا این آیه را بیان کرد پس نشان دهنده پذیرش شکست در حوادث اخیر است، حرفی مهمل و مغالطه ای بیش نیست و تنها مصادره به مطلوب است . بنا به محتوا و معنا و تفسیر آیه میتوان این را در نظر گرفت که بر اساس شرایط موجود در کشور و بحران هایی که مردم پشت سر گذاشته اند، بیان این آیه صرفا به هدف ترغیب و تهییج و بشارت پیروزی در مقابل دشمنان است.

دیدگاهتان را بنویسید