قصه ادامه‌دار آب بستن به سریال‌ها و کوچ مخاطبان از تلویزیون / چرا خیابان خلوت‌کن‌ها جای خود را به آثار بدون تماشاگر دادند؟

روزگاری نه چندان دور تلویزیون سریال‌هایی پخش می‌کرد که برای دیدنشان خیابان‌ها خلوت می‌شدند و مردم در هر جمعی که بودند با اشتیاق از آن‌ها صحبت می‌کردند اما امروز جعبه جادو حال و روز خوشی ندارد؛ آمار تماشای سریال‌ها به شدت افت کرده و مخاطبان روی خوش به صدا و سیمای ملی نشان نمی‌دهند.

این روزها ردپای سریال‌های شبکه نمایش خانگی پررنگ‌تر شده و جوان‌ترها جاوید سریال یاغی و مالک سریال زخم کاری و جیران حسن فتحی را بیشتر از شخصیت‌های سریال‌های تلویزیون می‌شناسند. بخشی از این بی‌اعتمادی ریشه دوانده در میان مردم نسبت به تلویزیون ناشی از ممیزی‌ها، کج سلیقگی‌ها و سیاست‌های اشتباهی است که صدا و سیما پیش گرفته و بیش از آنکه نیاز مخاطب امروز را بفهمد بر ادامه روند غلط خود پافشاری می‌کند. ماجرای روزگار ناخوش تلویزیون تنها محدود به کوچ مخاطبان از این رسانه نمی‌شود و کارگردان‌های مطرح هم دیگر تمایلی برای کار با تلویزیون ندارند.

شبکه نمایش خانگی و ماهواره جای تلویزیون را گرفته‌اند

در همین رابطه، فرحناز منافی ظاهر بازیگر سینما و تلویزیون به ایسکانیوز گفت: در زمانه‌ای زندگی می‌کنم که شبکه‌های مجازی و شبکه نمایش خانگی و ماهواره جای تلویزیون را گرفته‌اند و تلویزیون دیگر مانند گذشته مخاطب ندارد.

بازیگر سریال پدر سالار افزود: وقتی با مردم در کوچه و خیابان برخورد می‌کنم نارضایتی خود را نسبت به فیلم‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود ابراز می کنند و از این گلایه دارند که چرا تلویزیون به فیلم‌ها آب می‌بندد.

وی در پایان با بیان اینکه ممیزی‌ها در تلویزیون بسیار زیاد شده تاکید کرد: متاسفانه ممیزی‌هایی که مدیران صدا و سیما اعمال می‌کنند، جلوی خلاقیت را می‌گیرد و باعث می‌شود عوامل نتوانند آنچه را در ذهن دارند به درستی ارائه دهند.

محدودیت‌های موجود در تلویزیون جلوی خلاقیت هنرمندان را گرفته است

همچنین، علیرضا مهران بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز با اشاره به اوضاع تلویزیون عنوان کرد: تلویزیون از لحاظ کمی و کیفی نسبت به دهه گذشته اُفت قابل توجهی داشته و کارهایی که از این رسانه پخش شده نیز از مخاطب چندانی برخوردار نبوده است.

بازیگر سریال حکم رشد با بیان این مطلب ادامه داد: این نظر شخصی من نیست و موضوعی است که رئیس سازمان صدا و سیما نیز نسبت به آن آگاهی کامل دارد.

وی افزود: بهتر است مدیران و مسئولان یک برنامه‌ریزی در این زمینه درست داشته باشند و تولیدات را به صورت هدفمند ارائه دهند تا مخاطب دلزده با تلویزیون آشتی کند.

ساقی زینتی دیگر بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز با بیان اینکه ذائقه مردم تغییر کرده ادامه داد: اما مسئولان باید دقت داشته باشند صرفا سریال‌ها و تله فیلم‌ها نیستند که مخاطب را به سمت تلویزیون می‌کشند بلکه باید برنامه‌های متنوع در همه شبکه‌های تلویزیون ساخته شود و این امر نیازمند یک بودجه خاص است.

به گزارش ایسکانیوز، با افزایش جمعیت جوان و نیاز آن‌ها به برنامه‌های مناسب تلویزیونی و همچنین با گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای که با هر ترفندی سعی در جذب و تاثیرگذاری بر جوانان دارند. صداوسیما باید به گونه ای عمل کند که بتواند با این رسانه‌ها رقابت کرده و گوی سبقت را از آنها برباید.

دیدگاهتان را بنویسید