محاسبات اشتباه اسرائیل در حمله به غزه

درحالی که فلسطین اشغالی بعد از جنگ 12 روزه غزه در مه سال 2021 همچنان فضای ملتهبی را از سرمی‌گذراند و بارها سناریو یک درگیری نظامی تازه بین مقاومت فلسطین و ارتش رژیم صهیونیستی مطرح شده، عصر جمعه 5 آگوست 2022 جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به بهانه ممانعت از تهدید قریب‌الوقوع نوار غزه حملاتی وحشیانه به این منطقه آغاز کردند. درجریان تجاوزات اشغالگران به نوار غزه یک آپارتمان مسکونی مورد هدف قرار گرفت که طی آن چند نفر از جمله زنان و کودکان و نیز یکی از فرماندهان جنبش جهاد اسلامی به نام «تیسیر الجعبری» به شهادت رسیدند.

در این بین تصاویر مربوط به شهادت یک کودک 5 ساله فلسطینی که به طرز فجیعی به شهادت رسیده بود بار دیگر چهره جنایتکار صهیونیست‌ها در سطح جهان را به نمایش گذاشت. اما برای فهم اینکه چرا رژیم اشغالگر در بازه زمانی فعلی دست به تجاوز علیه نوار غزه زده‌ و همچنین استراتژی اسرائیل برای ورود به یک جنگ جدید چیست باید چند نکته را مورد بررسی قرار دهیم.

چند روز قبل بود که نظامیان صهیونیست با یورش به اردوگاه «جنین» در کرانه باختری «بسام السعدی» از فرماندهان جهاد اسلامی را بازداشت کردند. در جریان این حمله یک فلسطینی نیز به شهادت رسید. بعد از آن گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی به اشغالگران درباره هرگونه اقدام علیه بسام السعدی هشدار داد.

پس از آن بود که اشغالگران تجاوزات جدید خود علیه نوار غزه را به بهانه پیشگیری از عملیات جهاد اسلامی آغاز کردند. در وهله نخست باید به این نکته توجه کنیم که رژیم صهیونیستی در مرحله جدید قصد دارد جنگ را صرفا محدود به درگیری با جنبش جهاد اسلامی کرده و این جنبش را از سایر گروه‌های فلسطینی جدا کند. درواقع صهیونیست‌ها که تجربه تلخی در مواجهه با کل مقاومت فلسطین دارند این بار می‌خواهند با فریب افکار عمومی فلسطین وانمود کنند که تنها با جهاد اسلامی مشکل دارند و می‌خواهند با این جنبش بجنگند تا امید آنها برای کسب دستاورد از این جنگ بیشتر باشد.

اما چرا اسرائیل به دنبال جنگ جدید با فلسطینیان است؟ تجربه ثابت کرده که رژیم صهیونیستی همواره در شرایط بحرانی یا مواقعی که نیاز به یک امتیاز و دستاورد در برابر افکار عمومی شهرک‌نشینان اسرائیلی داشته باشد تجاوز جدیدی علیه فلسطینیان آغاز می‌کند. درحال حاضر نیز صهیونیست‌ها در نتیجه بن‌بست سیاسی این رژیم و رفتن به سمت یک انتخابات جدید در کنست نیاز به دستاوردی هرچند نمایشی دارند. به ویژه اینکه «یائیر لاپید» نخست‌وزیر کابینه انتقالی اسرائیل نمی‌خواهد تحت هیچ شرایطی در انتخابات ماه نوامبر، این منصب خود را از دست بدهد.

از طرف دیگر رژیم صهیونیستی در پرونده مناقشه مرزی با لبنان نیز شرایط مطلوبی ندارد و حزب‌الله علنا این رژیم را تهدید به گزینه نظامی کرده است. سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله به صهیونیست‌ها هشدار داده که اگر تا ماه سپتامبر؛ یعنی زمانی که اسرائیل برای استخراج گاز از میدان کاریش واقع در منطقه مورد مناقشه با لبنان تعیین کرده بود، از این میدان عقب‌نشینی نکند باید آماده مقابله با موشک‌های حزب‌الله گردد. بعد از این تهدیدات، سران صهیونیست در نشست کابینه این رژیم درباره پرونده مرزبندی دریایی با لبنان اعلام کردند که احتمالا عملیات اکتشاف و استخراج گاز از میدان کاریش به بعد از ماه سپتامبر موکول گردد. ناظران معتقدند که مقامات صهیونیست نمی‌خواهند در آستانه انتخابات کنست مجبور به امتیاز دادن به لبنان در پرونده مذکور باشند.

اما شاخص‌ها نشان می‌دهد که تل‌آویو این بار نیز همانند جنگ مه 2021 دچار اشتباه محاسباتی شده و هرچند که سعی دارد با آغاز تجاوزات، ابتکار عمل درگیری جدید را به دست بگیرد اما در این مسیر از چند نکته غافل شده است. اول اینکه تلاش اسرائیلی‌ها برای میانجیگری مصر جهت جلوگیری از ورود حماس به درگیری‌ها سودی نداشته است. بنابراین اگر اسرائیل قصد آغاز جنگ تازه با فلسطینیان را داشته باشد، همانند جنگ 12 روزه باید برای رویارویی با کل مقاومت فلسطین آماده شود و نه تنها حماس بلکه سایر گروه‌های فلسطینی نیز به صورت هماهنگ در یک جبهه واحد علیه اشغالگران متحد می‌شوند و مردم فلسطین نیز کنار آنها هستند.

از طرف دیگر همانطور که اشاره شد اسرائیل در پرونده لبنان نیز شرایط خطرناکی دارد و هرچند با تعویق عملیات حفاری در میدان کاریش سعی کرده خطر جنگ با حزب‌الله را از خود دور سازد اما مقاومت لبنان تاکید کرده که فریب مانورهای اسرائیل را نمی‌خورد.

علاوه بر آن بعید نیست که هم‌زمان با درگیری گروه‌های فلسطینی و ارتش رژیم صهیونیستی، جبهه شمالی اراضی اشغالی نیز از طرف حزب‌الله تهدید شود. به عبارت دیگر اگر اسرائیل وارد جنگ با فلسطین شود خود را در میان یک درگیری همه‌جانبه خواهد دید؛ همانطور که پیش از این نیز بارها خطر جنگ منطقه‌ای برای صهیونیست‌ها گوشزد شده بود.

بنابراین دور از انتظار نیست که هم‌گام با ورود اسرائیل به درگیری با مقاومت فلسطین و لبنان سایر گروه‌های عضو محور مقاومت نیز به شکل هماهنگ وارد میدان شده و سرزمین‌های اشغالی را از هرسو محاصره کنند؛ یعنی همان سناریویی که اشغالگران از دو دهه گذشته و بعد از جنگ جولای 2006 از آن وحشت دارند و می‌تواند به قیمت نابودی کل پروژه صهیونیستی در منطقه تمام شود.

دیدگاهتان را بنویسید