سفر مهم اردوغان به عراق

  1. دیلی صباح روزنامه مشهور ترکی این تحلیل را به روابط ترکیه و عراق، مشخصا تاثیرات سفر اخیر اردوغان به عراق اختصاص داده‌است.
  2. . اردوغان در جریان سفر خود به بغداد، یک توافقنامه چارچوب استراتژیک امضا کرد که به موضوعات مختلفی از همکاری های امنیتی گرفته تا اقتصادی می پردازد.  علاوه بر این، اولین سفر رئیس جمهور اردوغان به عراق از سال 2011، ارتباطات جدید بین ترکیه، عراق، امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) و قطر ایجاد کرد و چشم انداز ژئواکونومیک منطقه را بهبود بخشید.
  3. توافق نامه ای که در این سفر منعقد شد، بر اهمیت عراق در سیاست خارجی ترکیه، به ویژه پس از انتخابات مه 2023 تأکید می کند. به طور سنتی، آنکارا به روابط خود با عراق از دریچه منافع امنیتی و اقتصادی می نگرد.
  4. تحولات اخیر منطقه‌ای و تنش‌های نظامی بین اسرائیل و ایران اهمیت حیاتی روابط بین بغداد و آنکارا را بیشتر نشان داده است.
  5. سفر اخیر رئیس جمهور اردوغان و تعاملات دیپلماتیک متعاقب آن بر سه اصل کلیدی روابط ترکیه و عراق تاکید کرد. اولین اصل، رویکرد کل نگر است.  هم آنکارا و هم بغداد در حال حاضر رویکرد جامع تری را برای روابط خود اتخاذ کرده اند. از لحاظ تاریخی، سیاست ترکیه در قبال عراق عمدتاً از دریچه تعاملات آن با اربیل و بغداد نگریسته می‌شود – این رویکرد دوگانه توسط دولت بغداد نیز منعکس شده است.
  6. اصل دوم پایداری است. هر دو کشور مایلند از اختلالاتی که تعاملات تاریخی آنها را مخدوش کرده است اجتناب کنند.
  7. اصل سوم این دوره جدید در روابط ترکیه و عراق تمرکز بر حل مشکلات و ایجاد نتایج سودمند متقابل است. توافقنامه راهبردی جامع که در سفر رئیس جمهور اردوغان به امضا رسید نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در رسیدگی به مسائل دیرینه است.  قابل توجه است که تغییر مثبتی در رویکرد مبارزه با تروریسم رخ داده است که یک نگرانی مهم برای هر دو کشور است که نشان دهنده بهبود همکاری بین بغداد و آنکارا است.
  8. یکی از مهمترین جنبه های سفر رئیس جمهور اردوغان، تاکید بر تلاش های ضد تروریسم است. شراکت راهبردی ترکیه با عراق فرصت بزرگی برای اعمال فشار نظامی قابل توجه بر پ ک ک است.  همکاری نظامی بین دو کشور یک عنصر کلیدی در شکل دادن به پویایی امنیت منطقه است.  به ویژه، محدودیت تحرک پ‌ک‌ک و به رسمیت شناختن پ‌ک‌ک از سوی عراق به‌عنوان یک سازمان تروریستی، بر عمق همکاری امنیتی بین ترکیه و عراق تاکید می‌کند.
  9. سفر رئیس جمهور اردوغان در واقع می تواند نقطه عطفی مهم نه تنها برای روابط ترکیه و عراق بلکه برای ثبات و تلاش های همکاری گسترده تر در سراسر خاورمیانه باشد. در بحبوحه درگیری های منطقه ای جاری، این ابتکار دیپلماتیک بر همکاری عمیق و درک متقابل بین دو ملت تاکید می کند.  با توجه به موقعیت استراتژیک عراق به عنوان یک جهان کوچک خاورمیانه، آشتی و همکاری پایدار بین آنکارا و بغداد احتمالاً مزایایی را به همراه خواهد داشت که فراتر از روابط دوجانبه آنها است و تأثیر مثبتی بر منطقه در کل دارد.

 

دیلی صباح؛ سفر اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به عراق می تواند آغاز فصل جدیدی در روابط دیرینه ترکیه و عراق باشد.  اردوغان در جریان سفر خود به بغداد، یک توافقنامه چارچوب استراتژیک امضا کرد که به موضوعات مختلفی از همکاری های امنیتی گرفته تا اقتصادی می پردازد.  این توافق بیانگر نقطه اوج نزدیک به یک سال گفتگوهای سازنده در سطح بالا بین دو کشور است.  علاوه بر این، اولین سفر رئیس جمهور اردوغان به عراق از سال 2011، ارتباطات جدید بین ترکیه، عراق، امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) و قطر ایجاد کرد و چشم انداز ژئواکونومیک منطقه را بهبود بخشید.

رئیس جمهور اردوغان در سفر به بغداد و اربیل بر اولویت های راهبردی ترکیه در منطقه و تعهد این کشور به تقویت روابط دیپلماتیک تاکید کرد.  توافق نامه ای که در این سفر منعقد شد، بر اهمیت عراق در سیاست خارجی ترکیه، به ویژه پس از انتخابات مه 2023 تأکید می کند.  به طور سنتی، آنکارا به روابط خود با عراق از دریچه منافع امنیتی و اقتصادی می نگرد.  با این حال، اکنون رویکردی جامع تر و کل نگر را اتخاذ می کند.  تحولات اخیر منطقه‌ای و تنش‌های نظامی بین اسرائیل و ایران اهمیت حیاتی روابط بین بغداد و آنکارا را بیشتر نشان داده است.

این دیدار را می توان به عنوان نقطه اوج مذاکرات طولانی و دیپلماسی پیچیده در نظر گرفت.  در طول هشت ماه گذشته، آنکارا و بغداد در بحث‌های مهمی شرکت کرده‌اند و با همه ذینفعان مربوطه ملاقات کرده‌اند و به همه موضوعات مورد نظر رسیدگی کرده‌اند.  هاکان فیدان وزیر امور خارجه در سال گذشته دو سفر مهم به عراق داشته است و با احزاب مختلف گفتگو کرده است.  در این دوره، دیپلماسی اطلاعاتی فعال بوده و ابراهیم کالین بحث های حساسی را در عراق با تمرکز بر مسائل امنیتی ترتیب می دهد.  سناریوی فعلی فرصت های قابل توجهی را برای حل مسائل موجود و ارتقای روابط دوجانبه به سطح استراتژیک ارائه می دهد.  با این حال، واضح است که همه مسائل به طور کامل حل نشده است.  چالش‌های متعددی به‌ویژه در مبارزه با تروریسم باقی مانده است که نشان‌دهنده راه طولانی در پیش است.

چارچوب جدید

سفر اخیر رئیس جمهور اردوغان و تعاملات دیپلماتیک متعاقب آن بر سه اصل کلیدی روابط ترکیه و عراق تاکید کرد.  اولین اصل، رویکرد کل نگر است.  هم آنکارا و هم بغداد در حال حاضر رویکرد جامع تری را برای روابط خود اتخاذ کرده اند.  در حالی که ترکیه به طور سنتی بر جنبه های امنیتی و اقتصادی تمرکز می کند، اکنون دیگر مسائل مهم عراق را از منظر استراتژیک مورد بررسی قرار می دهد.  از لحاظ تاریخی، سیاست ترکیه در قبال عراق عمدتاً از دریچه تعاملات آن با اربیل و بغداد نگریسته می‌شود – این رویکرد دوگانه توسط دولت بغداد نیز منعکس شده است.

اصل دوم پایداری است.  هر دو کشور مایلند از اختلالاتی که تعاملات تاریخی آنها را مخدوش کرده است اجتناب کنند.  دولت السودانی در عراق متعهد به یک سیاست ثابت با هدف نهادینه کردن دولت عراق است، در حالی که آنکارا تشکیل یک رابطه نهادی جامع و فراگیر را برای حفظ پیوندهای استراتژیک بین دو کشور ضروری می‌داند.  این تاکید بر پایداری نشان دهنده تغییر به سمت ثبات و همکاری بلندمدت است.

اصل سوم این دوره جدید در روابط ترکیه و عراق تمرکز بر حل مشکلات و ایجاد نتایج سودمند متقابل است.  توافقنامه راهبردی جامع که در سفر رئیس جمهور اردوغان به امضا رسید نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در رسیدگی به مسائل دیرینه است.  قابل توجه است که تغییر مثبتی در رویکرد مبارزه با تروریسم رخ داده است که یک نگرانی مهم برای هر دو کشور است که نشان دهنده بهبود همکاری بین بغداد و آنکارا است.  علاوه بر این، برای اولین بار، یک چارچوب جدی برای مقابله با مناقشه دیرینه آب بین دو کشور ایجاد شده است.  هم بغداد و هم آنکارا اهمیت حیاتی مسئله آب را می شناسند و به نظر می رسد متعهد به برداشتن گام های مشخص برای حل آن هستند.  این موضع پیشگیرانه و مشارکتی بر تعهد آنها برای حل چالش های کلیدی و ایجاد یک سناریوی برد-برد برای هر دو طرف تاکید می کند.

توافق راهبردی جامع

رئیس جمهور اردوغان در جریان سفر خود به بغداد با عبداللطیف راشد رئیس جمهور عراق و محمد السودانی نخست وزیر عراق دیدار کرد.  این نشست منجر به امضای 26 موافقتنامه همکاری در حوزه های مختلف از جمله امنیت، اقتصاد، تجارت و آموزش شد.  این توافقنامه ها بر تعهد عمیق به تلاش های مشترک در حوزه های مختلف تاکید می کند.  رؤسای جمهور اردوغان و السودانی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بر تعهد خود به امنیت و ثبات متقابل تاکید کردند و تاکید کردند که این همکاری ها بر اساس منافع مشترک و استراتژیک است.  این مجموعه توافقنامه ها نشان دهنده مشارکت قوی بین ترکیه و عراق با هدف ارتقای رفاه و امنیت هر دو کشور است.

این بازدید همچنین پروژه جاده توسعه را که یک همکاری اقتصادی بلندپروازانه بین ترکیه و عراق است، مورد توجه قرار داد.  این ابتکار یک شبکه راه آهن و جاده را از خلیج فارس تا مرز اواکوی در ترکیه پیش بینی می کند.  با ارائه یک مسیر جایگزین برای زنجیره های تامین و حمل و نقل منطقه ای، این پروژه قرار است ارزش استراتژیک هر دو کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.  علاوه بر این، فرصت‌های مشارکت منطقه‌ای را تقویت می‌کند و پایه‌ای قوی برای دستیابی به اجماع در مورد نقش عراق در منطقه ایجاد می‌کند – توسعه‌ای که برای مدتی طولانی دیده نمی‌شود.  تایید این پروژه توسط قطر و امارات بر اهمیت روزافزون عراق در سیاست منطقه ای تاکید می کند و پتانسیل آن را به عنوان یک بازیگر مرکزی در عرصه های اقتصادی و دیپلماتیک خاورمیانه برجسته می کند.

یکی از مهمترین جنبه های سفر رئیس جمهور اردوغان، تاکید بر تلاش های ضد تروریسم است.  شراکت راهبردی ترکیه با عراق فرصت بزرگی برای اعمال فشار نظامی قابل توجه بر پ ک ک است.  همکاری نظامی بین دو کشور یک عنصر کلیدی در شکل دادن به پویایی امنیت منطقه است.  به ویژه، محدودیت تحرک پ‌ک‌ک و به رسمیت شناختن پ‌ک‌ک از سوی عراق به‌عنوان یک سازمان تروریستی، بر عمق همکاری امنیتی بین ترکیه و عراق تاکید می‌کند.

با این حال، جزئیات چگونگی عملیات نظامی مشترک علیه پ‌ک‌ک باید مشخص شود.  رئیس جمهور اردوغان در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در بغداد تاکید کرد که شناسایی رسمی پ ک ک به عنوان گروه تروریستی توسط عراق نقطه عطفی است که راه را برای تلاش های نظامی هماهنگ هموار می کند.  این دیدار چشم انداز اقدام نظامی همه جانبه ترکیه را تقویت کرده است و نشان از آمادگی برای تشدید مبارزه با پ.ک.ک دارد.  اهداف اولیه خنثی کردن پ ک ک در شمال عراق و کاهش خطرات امنیتی پروژه جاده توسعه است.  مقابله موفقیت‌آمیز با پ‌ک‌ک می‌تواند به نفع ترکیه در درگیری‌های مداوم با YPG/PKK در سوریه باشد و به طور بالقوه چشم‌انداز امنیتی در منطقه را تغییر دهد.

سفر رئیس جمهور اردوغان به اربیل به طور قابل توجهی بر هدف ترکیه برای تقویت روابط خود با دولت اقلیم کردستان عراق (KRG) و تشدید همکاری در مبارزه با پ.ک.ک تاکید می کند.  اربیل برای ترکیه دارای اهمیت استراتژیک است و این سفر در خدمت تقویت بیشتر روابط با حزب دمکرات کردستان (KDP) است که نقشی محوری در تلاش های منطقه ای علیه پ.ک.ک ایفا می کند.

علاوه بر این، مانورهای دیپلماتیک قبل از این سفر به انزوای سیاسی اتحادیه میهنی کردستان (PUK) در سلیمانیه کمک کرد و باعث ارزیابی مجدد روابط آن با پ ک ک شد.  آب و هوای اربیل قبل از سفر بر نقش حیاتی ترکیه در ارتقای ثبات، امنیت، توسعه و رشد اقتصادی در منطقه تاکید کرد.

سفر رئیس جمهور اردوغان در واقع می تواند نقطه عطفی مهم نه تنها برای روابط ترکیه و عراق بلکه برای ثبات و تلاش های همکاری گسترده تر در سراسر خاورمیانه باشد.  در بحبوحه درگیری های منطقه ای جاری، این ابتکار دیپلماتیک بر همکاری عمیق و درک متقابل بین دو ملت تاکید می کند.  با توجه به موقعیت استراتژیک عراق به عنوان یک جهان کوچک خاورمیانه، آشتی و همکاری پایدار بین آنکارا و بغداد احتمالاً مزایایی را به همراه خواهد داشت که فراتر از روابط دوجانبه آنها است و تأثیر مثبتی بر منطقه در کل دارد.

در پایان، سفر رئیس جمهور اردوغان به عراق گواهی بر دیپلماسی فعال و موثر ترکیه در منطقه و قصد آن برای تقویت تعاملات راهبردی است.  دستاوردهای حاصل از این دیدار، آغاز تحولاتی است که قرار است نفوذ آنکارا را در سیاست خاورمیانه تقویت کند.

 

 

https://www.google.com/amp/s/www.dailysabah.com/opinion/columns/erdogans-landmark-visit-to-iraq/amp

 

منبع: روزنامه دیلی صباح

ترجمه و تلخیص: دنیای تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید