چرا تغییرات اخیر وزارت صمت نگران کننده است؟

این روزها وزارت صمت به عنوان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های اقتصادی کشور که سیاست‌های آن تاثیر زیادی در زندگی و معیشت مردم دارد خیلی بی سر و صدا درگیر تغییر ساختار شده است. در زمینه این تغییر ساختار چند نکته وجود دارد که توجه به آن‌ها خالی از لطف نیست:

۱- بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییر ساختار وزارت صمت بدون استفاده از بدنه کارشناسی این وزارتخانه صورت گرفته است. این تغییرات در یک کمیته سه نفره متشکل از شخص وزیر صمت، نیازی، معاون برنامه ریزی وزارتخانه و یکی از مشاورین وزارتخانه راهبری شده است. جالب اینجاست که حتی مرکز نوسازی و تحول اداری وزارتخانه هم نسبت به این تغییرات ابراز بی اطلاعی کرده و از طریق سازمان امور اداری و استخدامی در این زمینه با خبر شده است. در نتیجه باید گفت مغز متفکر ساختار بندی وزارتخانه ( مرکز نوسازی و تحول اداری) در این خصوص مورد مشورت قرار نگرفته است.

۲- نکته بعدی به این سوال اختصاص دارد که مسئولان وزارت صمت چگونه به این ساختار رسیده‌اند؟ تغییر ساختار فقط تغییر عناوین برای معاونت‌ها و دفاتر نیست. مهم شرح وظایف و اختیارات در معاونت‌ها و دفاتر است. در حال حاضر بسیاری از معاونت‌های وزارت صمت  در انجام وظایف با مشکل رو به رو هستند، چون شرح وظایفشان به طور دقیق مشخص نیست.

مثلا در ساختار جدید دفتر صنایع هوا فضا، خدمات عمومی، صنایع بازیافت و… به وجود آمده که مشخص نیست هر کدام دقیقا چه وظایفی دارند؟ یا روابط عمومی تبدیل به مرکز ارتباطات و پاسخگویی شده، که ممکن است دچار تداخل وظیفه با سایر دفاتر و معاونت‌ها شود. به نظر می‌رسد با این تغییرات سریع و بدون بیان دقیق شرح وظایف حداقل یک سال وقت صرف شود که وظیفه دفاتر مشخص شود.

برخی از این دفاتر در سطح کشور چند متولی دارند. مثلا دفتر صنایع هوافضا، در وزارت دفاع، نیروهای مسلح، وزارت ارتباطات و… متولی‌های مختلفی دارد و یا دفتر خدمات عمومی مشخص نیست که دقیقا قرار است به چه اموری بپردازد. معاونت حقوق و امور مجلس وزارت صمت تبدیل به یک دفتر شده و معاونت اداری به دو مرکز مجزا تقسیم شده است.

۳- به نظر می‌رسد اجرایی شدن ساختارهای جدید زمان بر باشد و در این مدت نتیجه‌ای جز سرگردانی مردم و ارباب رجوع نداشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر وزارت صمت دارای بدنه کارشناسی، ضعیف، نحیف و تنبلی است که حالا این تغییرات “گیجی” را هم به این مشخصه‌ها اضافه می‌کند.

۴- به نظر می‌رسد در این شرایط فعلی جنگ اقتصادی و تحریم زمان مناسبی برای تغییرات انتخاب نشده است. تامین کالا، مواد اولیه و ارزاق مردم در شرایط فعلی از مهم‌ترین وظایف وزارت صمت است. وزارت صمت برای سال ۱۴۰۱ هم دو آزمون حساس حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اجرای سیاست‌های انقباضی بودجه را در پیش دارد و بهتر است، اولویت سنجی مقتضی را در این زمینه انجام دهد. بنابراین این تغییر ساختار نگرانی‌ها را در خصوص نقش آفرینی وزارت صمت نسبت به وظایف اصلی خودش افزایش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید